Steven Pinker, profesor canadense (Montreal,1954),
director do Centro de Neurociencia
Cognitiva no Instituto de Tecnoloxía de Massachusetts, ven de publicar un
magnífico libro, en castelán, que ten o mesmo título que eu puxen a este
artigo, ó que el engade un subtítulo, moi preciso, no que adianta a súa
principal tese, o declive da violencia e
as súas implicacións,que eu comparto.
A citada publicación, moi
exhaustiva e mellor documentada, empeza por sinalar que aínda que a maioría da
xente non o crea, a violencia ven descendendo historicamente e que quizais
vivamos na época máis pacífica da existencia da nosa especie. Non sen
dificultades, claro, pois non somos quen de acadar o grao cero. Sen embargo, Pinker documenta que, desde os
enfrontamentos bélicos ate as malleiras ós cativos e ás mulleres, temos
realizado un longo percorrido, na boa dirección, e que afecta a todos os
aspectos das nosas vidas, á nosa propia existencia diaria, dado que é moi
distinta a cando tiñamos que estar preocupados por si seriamos vítimas dun
rapto, dunha violación ou da morte violenta.
Certo que son moitas as
persoas que seguen a ver o mundo como un terrible pesadelo de crimes,
terrorismo, xenocidio e guerra. Sen embargo, con perspectiva histórica, debemos
comprender que vivimos, certamente, con dificultades, nun período con niveis
inauditos de coexistencia pacífica.
Desde logo que, por moi
pequena que sexa a porcentaxe de mortes violentas, afirma Pinker, en números absolutos, sempre haberá as suficientes como para
encher o telexornal da noite, de tal maneira que a percepción subxectiva da
xente respecto da violencia non terá correspondencia coas proporcións reais da
mesma. En calquera caso, a redución das violencias nos distintos ámbitos, na
familia, o barrio, entre tribos e faccións armadas, ou entre países e estados,
en opinión do autor canadense, visto con perspectiva histórica, ten diminuído
drasticamente. Son as propias facultades humanas, as nosas capacidades, os
anxos que levamos dentro, as que nos predispoñen para a cooperación e a
paz.
Pinker fala de seis grandes tendencias, cinco demos interiores,
catro anxos e cinco forzas históricas. As seis
tendencias analizan a evolución histórica da Humanidade e salientan unha
primeira, a que iría desde a anarquía, a caza, a recolección e as sociedades
hortícolas ate as primeiras civilizacións agrícolas, cidades e gobernos cun
descenso ate a quinta parte dos índices de mortes violentas. A esta etapa a
denomina como proceso de pacificación.
Unha segunda, chamada, proceso de
civilización, abranguería desde o final da Idade Media ate a Ilustración,
cunha redución de entre dez e quince veces os índices de homicidios. A
terceira, entre a Razón e os séculos XVII e XVIII, época na que aparecen os
primeiros movementos organizados para abolir formas de violencia toleradas como
o despotismo, a escravitude, os duelos, a tortura xudicial, as matanzas
supersticiosas... e os primeiros indicios de pacifismo sistemático. A esta
etapa a chama revolución humanitaria.
A cuarta, a finais da Segunda Guerra Mundial, con avances sen precedentes
históricos, chámalle a longa paz. A
quinta, desde finais da Guerra Fría en 1989, os conflitos terían diminuído
significativamente, guerras civís, xenocidios, represión autocrática, atentados
terroristas... e finalmente, a época actual, na que os avances nos dereitos
civís, das mulleres, dereitos dos nenos, gays e dereitos dos animais son moi
evidentes e que Pinker denomina, as
revolucións polos dereitos.
Os cinco demos interiores serían a violencia depredadora ou instrumental, o dominio, a vinganza, o sadismo e
a ideoloxía como utopía
xustificadora da violencia ilimitada para acadar un ben tamén ilimitado.
Os catro mellores anxos serían a empatía, o autocontrol, o sentido moral
e a razón. Por último, as cinco forzas históricas terían que ver
co Leviatán, o estado e o sistema
xurídico que monopoliza o uso lexítimo da forza; o comercio, como un xogo de suma positiva no que todo o mundo pode
gañar; a feminización progresiva das
culturas que respectan, cada vez máis, os intereses, os valores e os dereitos
das mulleres; o cosmopolitismo, a
alfabetización progresiva, a mobilidade e os medios de comunicación de masas;
e, por último, unha redobrada aplicación do coñecemento e a racionalidade ós asuntos humanos, o que
Pinker chama, a escaleira mecánica da razón.
Rexeitemos as violencias, fagamos as paces, por medio do diálogo e do acordo, valoremos o que temos acadado con tanto esforzo e
sufrimento, e comprendamos que o que hoxe temos, existe, entre outras razóns, porque
moitas persoas de ben, de xeracións pasadas, quedaron horrorizadas pola
violencia da súa época, e se esforzaron por reducila, da mesma maneira que nós
temos que esforzarnos por reducir as violencias que persisten na actualidade,
porque, recoñecer que as violencias diminúen ratifica que eses esforzos por
erradicalas, merecen a pena, sen nengún xénero de dúbidas.
Por certo, o libro de Pinker, magnífico, moi recomendable, grazas. Está en Paidós.
Por certo, o libro de Pinker, magnífico, moi recomendable, grazas. Está en Paidós.
No hay comentarios:
Publicar un comentario